Covered bridges - Reisverslag uit Lancaster, Verenigde Staten van Rob Groot - WaarBenJij.nu Covered bridges - Reisverslag uit Lancaster, Verenigde Staten van Rob Groot - WaarBenJij.nu

Covered bridges

Blijf op de hoogte en volg Rob

31 Juli 2018 | Verenigde Staten, Lancaster

Vanochtend uitgeslapen en heerlijk buiten ontbeten met bagels, getoast brood en een heerlijk pittenbrood. 7 jaar geleden konden we in de VS alleen maar heel zoet wit brood vinden, ze hebben dus hier het licht ook gezien wat betreft gezond eten. In de supermarkten zijn er trouwens ook hele afdelingen met biologisch, organisch, vegan producten. We hebben gisteren van Tina zelfgemaakte jam gekregen en die was ook heerlijk op brood. Na wat uitzoekwerk wat we toch zouden gaan doen vandaag zijn we op pad gegaan met een plattegrond (zoals we vroeger altijd deden) op zoek naar covered bridges, dat zijn oude houten bruggen die een soort huisje op zich hebben allemaal van hout met ronde houten balken. Je ziet ze vaak in films. Op weg daarnaar toe reden we door echt Amish gebied. Grote boerderijen, waslijnen vol was (veel jurken) en karretjes op het pad ipv auto's. Het was een mooie rit, mooi landschap, heuvelachtig, maisvelden en veel groen. We hebben twee covered bridges gevonden. Erg leuk om te zien, vooral voor mij als grote fan van de film Bridges of madison county. Daarna zijn we richting de Amish farm and house museum gegaan. Eenmaal aangekomen bleek het wel een heel hoog Volendamgehalte te hebben, dus die hebben we even laten schieten. Wel een mooi souvenier gekocht daar. De Amish is dus een geloofsgemeenschap en zij leven zelfvoorzienend. Je kunt ze meteen herkennen aan hun kleding. Ze gebruiken geen electriciteit (maar hebben wel gas en batterijen voor b.v de koelkast, tja!) en bewerken het land met ossen en paarden. Zeg maar 100 jaar terug in de tijd. Het is een beetje bizar om ze te zien rijden in hun buggy's terwijl het straatbeeld heel modern is en de wereld om hun heen enorm in ontwikkeling is. Je ziet vlakbij ons huis ook een waarschuwingsbord voor paard en wagen! Als ze 16 jaar oud zijn krijgen de jongens hun eigen buggy. En als een man trouwt laat hij zijn baard staan, maar geen snor. Dat was het wel zo'n beetje voor ons met de Amish want naast het Amish museum zag Maria een Target, een enorme hema/mediamarkt/praxis/albert heijn. En wat een geluk, Maria vond daar de film die ze graag wilde kopen. Simon en Floris scoorden met een soort poppen van de personages uit Lord of the Rings (voor de kenners: gekocht zijn Frodo, Gollem en een ork). Na dit spektakel besloten we naar de Tanger outlet te gaan wat hier dichtbij was. Na een broodje Subway hebben we ons de verdere middag vermaakt in de outlet. Jacob is geslaagd bij Ralph Lauren, Simon trouwens ook en Floris en Simon bij Calvin Klein en ik heb een heerlijke bodybutter bij een soort Amerikaans Bodyshop. De vakantiecentjes van opa en oma zijn goed gebruikt vandaag! En raar maar waar, bij de Outlet waren ook Amishdames aan het shoppen!! Geen idee of hun jurken ook verkocht worden hier. Daarna nog een stukje gereden op zoek naar nog een brug, maar daar konden we niet komen want het terrein was afgezet voor een zomerkamp van een bijbelgroep. Toen maar weer richting de supermarkt en naar ons huis. Daar nog even op de veranda gezeten in de schommelstoelen (voelt heel Amerikaans) en toen nasi gekookt en lekker weer buiten kunnen eten met elkaar. Morgen gaan we op weg naar Watkins Glenn, maar eerst nog langs de chocoladefabriek van Hersey's.

• 31 Juli 2018 - 12:27

Pama: