Gettysburg - Reisverslag uit Gettysburg, Verenigde Staten van Rob Groot - WaarBenJij.nu Gettysburg - Reisverslag uit Gettysburg, Verenigde Staten van Rob Groot - WaarBenJij.nu

Gettysburg

Blijf op de hoogte en volg Rob

30 Juli 2018 | Verenigde Staten, Gettysburg

De dag begon met een ontbijt op de hotelkamer verzorgd door onze eigen ontbijttraiteur Rob. Daarna inpakken en op naar onze volgende stek. Een rit van zo'n anderhalf uur bracht ons naar Gettysburg. Dat is historisch gezien een belangrijk plek voor de Amerikanen. Dat is de plek waar de burgeroorlog tussen Noord en Zuid in drie dagen een overwinning was voor het noorden en daarmee en begin van een nieuw verenigde staten. Op z'n Amerikaans is deze hele streek uitgeroepen tot National Park. We zijn naar het bezoekerscentrum gegaan en hebben daar eerst een film gezien over hoe het zuiden en noorden gescheiden werden, hoe de oorlog begon, hoe de slag bij Gettysburg verliep en hoe dit alles te maken heeft met de afschaffing van de slavernij en de rol van Lincoln. Veel geleerd, hoewel het toch wel lastig was goed te volgen in het Engels. Daarna zagen we het cyclorama, een soort Panorama Mesdag, een levensgroot schilderij rondom over de gebeurtenissen op het slagveld ondersteunt met geluid en uitleg. Ook bijzonder. Hierna weer even terug naar de auto om te lunchen (ik weet niet of ik het al eerder had genoemd, maar in de Walmart hadden we en piepschuime koelbox gekocht en die voldoet prima) en toen terug naar het bezoekerscentrum om het museum te bezoeken. Dit was zeer uitgebreid met wederom filmpjes, maar ook veel overblijfselen van de oorlog, zoals soldatenuitrustingen en hoe het leven als soldaat eruit zag. Er was ook een vitrine met atributen die de chirurgen gebruikten bij het slagveld, de een nog gruwelijker dan de ander. Er zijn in drie dagen tijd hier 620.000 mensen gesneuveld en dat door alleen pistolen, geweren en kanonnen. Het slagveld was trouwens op 1, 2 en 3 juli 1863. Rob en ik moesten herhaaldelijk terug denken aan de serie North&South, bijvoorbeeld bij de naam general Lee. Ook het leven van de inwoners van Gettysburg kwam aan bod, het zal je maar gebeuren dat je dorp opeens het middelpunt van de strijd is. We hebben ons een mooi poosje vermaakt in het museum. Daarna hadden we nog de mogelijkheid om met de eigen auto een toer te maken over het slagveld, we zijn maar naar een uitzichtpunt gegaan waar de Unions waren gelegerd en waar de Confederates naderden. Het Zuiden (confederates) hebben uiteindelijk verloren. Na dit alles hebben we weer zo'n anderhalf uur gereden naar onze volgende stek. Toen we er bijna waren hebben we eerst boodschappen gedaan bij de Giant en toen naar ons huis. We werden ontvangen door Tina en ze had zelfs een welkomsboodschap op een krijtbord staan voor ons. Het huis is erg verzorgd, wel Amerikaans ingericht en erg comfortabel. Prima hier! En toen eindelijk tijd voor....barbecue!! Dat hoort bij vakantie. We zaten lekker te smullen alleen de laatste worstjes gaarden niet meer omdat het gas op was. Jacob heeft ze in de koekenpan verder gebakken, wat natuurlijk ook prima smaakt. Lekker buiten zitten eten, daar waren we ook wel even aan toe. En er is hier een wasmachine en droger, dus die staat ook meteen volop te ronken. We hebben ook de eerste paard met buggy van de Amish voor ons huis zien rijden, daar gaan we morgen hopelijk meer van zien en ook meer horen over hun leven. Maar eerst even rustig aan morgenochtend.