Monumenten - Reisverslag uit Arlington, Verenigde Staten van Rob Groot - WaarBenJij.nu Monumenten - Reisverslag uit Arlington, Verenigde Staten van Rob Groot - WaarBenJij.nu

Monumenten

Blijf op de hoogte en volg Rob

29 Juli 2018 | Verenigde Staten, Arlington

Vandaag de dag wat later opgestart voor de uitslapers onder ons en wederom een ontbijt gehaald bij de Mac. Tip: kies geen oatmeal met fruit, was niet te eten. Srumbled eggs daarentegen gaat prima. Je zit wel al meteen 's ochtends in een bonk herrie, maar het valt ons op dat er overal luide muziek is in winkels en eetzaakjes. Na het ontbijt doorgelopen richting Arlington National Cemetry. Een wandeling van ongeveer een half uur grotendeels door een mooi park. En halverwege dit park stonden we opeens bij een groot carillion dat door koningin Juliana namens de Nederlandse bevolking geschonken was aan de VS als dank voor hun hulp tijdens en na de tweede wereldoorlog. We denken alleen dat de Amerikanen het maar niks vinden, er stonden teksten bij als: dit simpele carillion en de Amerikanen trokken hun wenkbrauwen op bij het zien van dit geschenk. Het is ook best wel een raar ding als je het vergelijkt met bv de grote in goud vergulde beelden die de Italianen hebben geschonken en die we later op de dag zagen. Maar toch grappig dat we dat zomaar tegenkwamen. Eenmaal op de begraafplaats (natuurlijk met tassencontrole en controle op wapens) was het overweldigend groot. Het is een militaire begraafplaats waar ook bekende Amerikanen liggen. Er zijn 400.000 graven en er zijn dagelijks wel 15 begrafenissen. We zijn naar het graf van JF Kennedy en zijn vrouw Jacky Onassis gelopen, een heel eenvoudig graf met een altijd brandende fakkel. We hadden ook nog naar het graf van de onbekende soldaat willen lopen, maar het was warm en niet iedereen voelde zich tof. Maria had veel last van haar wond en kneuzing op haar elleboog en Simon had een enorme harde schijf op zijn kuit door een muggenbeet. Maria en Simon zijn daarom terug gelopen naar het hotel en de rest is vanaf de begraafplaats via de Memorial brug over de Potomac rivier naar Lincoln Memorial gelopen. Nog een hele tippel. Het monument staat aan het einde van de Mall, helemaal aan de andere kant staat het Capitool en ergens halverwege het Washington Monument. Het Lincoln Memorial is ook inmens groot, een soort tempel met hoge trappen ervoor en binnenin een heel groot beeld van Lincoln zittend op een stoel die dus eigenlijk uitkijkt naar het Capitool. Toch weer bijzonder om te zien. Voor het monument werd een soort dienst gehouden als eerbetoon aan Lincoln en de Amerikaanse vlag. Met een doodskist en militairen eromheen die de vlag vasthielden en opvouwden zoals je weleens op televisie ziet. En ook met veel praise the lord en haleluja. Heel Amerikaans. Na een ijsje zijn we verder gelopen naar het Vietnamveteranen monument. Bestond uit twee beeldengroepen, een voor de soldaten en een voor de vrouwen die veelal als verpleegster naar Vietnam gingen. Er was ook een muur met alle namen van de 58.000 gesneuvelden, ongelooflijk zoveel voor zo'n onnodige oorlog. Toen we dit gezien hadden zijn we met Uber weer naar ons hotel gegaan. Gisteren vertelde de Uberchauffeur nog dat gisteravond en vanavond Beyonce en Jay Z optreden in het voetbalstadion van Washington voor 70.000 man per avond, helemaal uitverkocht en kaarten vanaf 70 dollar tot 3000 dollar! Wij slaan het even over deze keer. Na wat boodschapjes voor de lunch hebben we op de hotelkamer gegeten en is iedereen wat gaan relaxen of sporten (Jacob), ook is er weer gezwommen. Aan het einde van de middag zijn we met z'n allen de Potomac rivier overgestoken en zijn in Georgetown gaan winkelen. Maria is goed geslaagd bij Urban Outfitters en Jacob had bijna een hele goeie hoed gekocht daar. We zijn gaan eten bij Chipotle, een soort Mac maar dan voor mexicaans eten. Je kiest of een burito, taco of bowl en kiest daarna wat je er allemaal op wilt. We hebben zitten smullen, heel lekker allemaal, jammer genoeg wel weer kneiterharde muziek. Daarna zijn we naar de wijk gelopen waar de universiteitsgebouwen van Georgetown zitten en daar zit zelfs een soort Harry Potter Zweinstein kasteel tussen. Nog een ben&jerries ijsje voor Floris en wat drinken bij Starbucks voor Maria, Jacob en mij en toen weer terug naar het hotel. In het donker over de grote brug, mooi met allemaal lichtjes op het water van alle boten die daar liggen. Morgen gaan we hier weer weg. Op naar Lancaster, maar eerst langs Gettysburg waar de slagvelden van de burgeroorlog liggen. We zitten goed in de geschiedenis.