The Capitol Hill - Reisverslag uit Capitol Hill, Verenigde Staten van Rob Groot - WaarBenJij.nu The Capitol Hill - Reisverslag uit Capitol Hill, Verenigde Staten van Rob Groot - WaarBenJij.nu

The Capitol Hill

Blijf op de hoogte en volg Rob

28 Juli 2018 | Verenigde Staten, Capitol Hill

We hadden allemaal heerlijk geslapen in ons hotelbed en om kwart voor negen gingen we op pad naar...... jawel de Mac Donalds!!! Daar kan je namelijk ontbijten: pancakes, yoghurtjes met fruit, en best wel te eten. Daarna hebben we voor het eerst van ons leven Uber gebruikt. De receptionist van het hotel had gezegd dat dat voor ons goedkoper en handiger was dan openbaar vervoer. Dus app gedownload en taxi besteld. Even zoeken waar hij stond en toen kwam er een vijfpersoons auto aan, oeps beginnersfout, we hadden Uber XL moeten bestellen. Maar we mochten evengoed mee en Rob zat lekker voorin, de andere vijf opgepropt op de achterbank. Gelukkig was het een kort ritje naar het Capitool. Toen we uitstapten werden we meteen bevangen door de brandende zon en door het inmense gebouw. Allemachtig wat is dat groot en wit. We moesten er omheen voor de ingang van het visitor center en echt op zijn Amerikaans werden we om de paar stappen verwelkomd door een bord met daarop hoe lang we nog moesten lopen. Ik had van tevoren kaarten gereserveerd voor een rondleiding. Bij binnenkomst moesten we allemaal door dectectiepoortjes, ook mocht je maar een kleine tas mee en beslist geen vloeistoffen (ook geen water), voedingsmiddelen en wapens! We waren goed voorbereid en hadden nu al dorst (mede door de zoetigheid van de Mac). Maar gelukkig waren er binnen drinkkraantjes. We moesten nog even wachten voor onze toer in een hele grote hal met allemaal verschillende beelden van mensen uit de Amerikaanse geschiedenis. Toen de toer startte kregen we als eerste een duidelijke film te zien over het ontstaan van het Capitool en dus over het ontstaan van de US. In 1793 is begonnen met de bouw door George Washington. Daarna gingen we met een gids en oortjes op verder het gebouw in. We hebben twee zalen gezien. De rotonde, dat is een grote zaal met een koepel, daar worden o.a. staatsbegrafenissen gehouden, alleen niet die van George Washington, dat wilde hij en zijn familie perse niet. En de tweede zaal was de National Statuary Hall, in die zaal staan vanuit iedere staat een beeld. Deze moet van brons of marmer zijn en moet van een overleden persoon zijn, verder zijn er geen regels en een staat mag zijn beeld ook weer vervangen voor een ander beeld. De beelden waren hierdoor heel gevarieerd. Degene die ons opviel was het beeld van Rosa Parks. Na de rondleiding konden we een speciale toegangspas krijgen om nog naar United States House of Representatives te gaan. Hiervoor mocht je helemaal niks mee, dus tas en alle mobiele telefoons ingeleverd en allemaal door de bodyscan en toen mochten we op het balkon zitten van het huis van afgevaardigden, zeg maar de tweede kamer. Jammer genoeg waren ze op dat moment niet aan het vergaderen maar evengoed bijzonder om te zien. Toen we dat allemaal gehad hadden zijn we eerst gaan lunchen in het restaurant en daarna met een ondergrondse tunnel (nog steeds airco) naar the Library of Congress gegaan. Een enorm gebouw met enorme bibliotheek ten behoeve van het congres, ook weer mooi om te zien, alles is groots. Er was nog een tentoonstelling over de eerste wereldoorlog beleefd door de Amerikanen, die ook nog even snel meegepakt. En toen toch echt maar weer naar buiten. Toen we weer voor het Capitool stonden hebben we een gezinsfoto laten maken door een Amerikaan die nu eens niet vroeg waar we vandaan kwamen maar voor welke voetbalclub we zijn. Voor het gemak maar even Ajax gezegd en daar kon hij wel mee leven, hij was zelf fan van Liverpool en bedankt ons voor Van Dijk! Een officer in het Capitool zei trouwens tegen Rob dat hij kon zien dat hij een Europeaan was door zijn brilmontuur, blijkbaar ook een manier om mensen te onderscheiden. En toen kwam er gelukkig bewolking en kregen we de kans om over de inmense grote Mall richting het Washington monument te lopen. De Mall is de plek waar altijd alle mensen staan tijdens de inauguratie van de president. Langs de Mall staan hele grote musea waar je gratis in kan, maar dat hebben we maar even gelaten. Na een behoorlijke tippel over het gras konden we vanaf het Wahington Monument (die in 1875 was voltooid en toen het hoogste gebouw ter wereld was, 169 meter) een blik werpen op het Witte Huis, maar dat is dan een anitclimax als je vanaf het enorme Capitool komt. Het Witte Huis is veel kleiner. We zijn er niet meer heen gelopen. Weer een Uber besteld, dit keer wel voor zes personen, en terug naar het hotel om wat te relaxen. Simon en Floris gingen zwemmen en Jacob ging zich uitleven in the gym. 'S avonds hebben we gegeten in het restaurant van het hotel op de 17e verdieping vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de stad. Na het eten zijn Rob en ik nog gaan wandelen richting Georgetown, een ouder gedeelte van de stad en daarna zijn we met Maria en Simon nog een toetje gaan halen bij....de Mac ;-) Mooie dag vandaag, veel geschiedenis van Amerika. En Washington is totaal anders dan New York, veel ruimer, veel groen en veel hele grote gebouwen, alleen dan niet zo hoog als in New York.

• 28 Juli 2018 - 09:32

Pama: