Fietsen in New York - Reisverslag uit Brooklyn, Verenigde Staten van Rob Groot - WaarBenJij.nu Fietsen in New York - Reisverslag uit Brooklyn, Verenigde Staten van Rob Groot - WaarBenJij.nu

Fietsen in New York

Blijf op de hoogte en volg Rob

26 Juli 2018 | Verenigde Staten, Brooklyn

Vanochtend eerst wat meer uitgeslapen en uitgebreid ontbijt, mede omdat het regende. Rond half elf op pad gegaan op weg naar jawel Nassau Street. Toen we uit de metro stapten regende het weer, even geschuild en toch maar naar de fietsverhuur. Gelukkig werd het droog en hebben we daar de rest van de dag geen last meer van gehad. En dan zit je op de fiets in Manhattan, spannend! Gelukkig was de Brooklynbridge vlakbij. Deze brug uit 1895 heeft voor fietsers en wandelaars een apart bruggedeelte boven het andere verkeer en daardoor heb je steeds een prachtig uitzicht op de brug, op Brooklyn en op de skyline van Manhattan. Heel gaaf om erover heen te fietsen. Toen we de brug af waren zijn we eerst ergens gaan lunchen en daarna verder gefietst naar het Brooklyn Bridge Baypark. Dit is een park aan het water en ook daarvandaan heb je een indrukwekkend uitzicht op Manhattan en op de Brooklynbridge en Manhattanbridge die er vlak bij ligt. Ons doel was het Prospectpark in Brooklyn, maar dat hebben we niet gehaald, het bleek toch teveel tijd te kosten. Bovendien hadden we het flink warm door het warme, vochtige weer en Simon en Floris hadden het extra warm want zij moesten een helm op, it's the law! Wel hebben we de Brownstonehouses gezien die kenmerkend zijn voor Brooklyn. Er zitten mooie straten tussen. Op de terugweg weer over de Brooklynbridge, nu dus kijkend naar Manhattan. Brugafwaarts was Rob al met de jongens vooruit en was ik de bezemwagen en toen ging het goed mis. Voor mijn ogen zag ik Maria over de kop gaan en met de fiets over haar heen. Haar remmen blokkeerden, dus ze werd gelanceerd. Het zag er heel akelig uit, maar ze kon gelukkig weer opstaan. Alleen zit ze onder de schaafwonden en blauwe plekken zo groot als een gebaksschotel. Er kwamen verschillende mensen te hulp en een vrouw gaf al haar pleisters die ze in haar tas had. Na een tijdje te zijn bijgekomen zijn we toch het laatste kleine stukje naar de fietsverhuur gefietst en daarna naar de dichtsbijzijnde apotheek gelopen voor iets tegen het brandden van de wonden, wat dat deed het heel erg. De mevrouw van de apotheek vond het ongelooflijk dat Maria hier stond toen ze zag hoe ze eraan toe was en ze kwam met allerlei middeltjes aan. Uiteindelijk met een antibioticazalf de deur uit gegaan. Maria wilde evengoed graag nog verder met ons program en daarom zijn we naar ground zero gelopen, dat was daar vlakbij. En wat was dat indrukwekkend. Er is op de plek van toren 1 een soort vierkante waterval gebouwd, precies het oppervlakte van de toren met een vierkant gat in de bodem waardoor je niet kan zien hoe diep het water verder loopt. Om het vierkant heen staan alle namen van de slachtoffers. Heel mooi gedaan. Daarna zijn we nog op zoek gegaan naar de Stadium Goods, daar wilde Simon graag heen, dat is een winkel waar ze hele dure sneakers verkopen aan beroemde mensen. Onderweg had ik wel mijn twijfels over of we de goede route hadden, de buurt werd al minder een rijkeluisbuurt. En inderdaad, toen we er waren bleek het een soort magazijn te zijn van de winkel ipv de winkel zelf, zo jammer voor Simon. En toen terug naar het appartement want we zouden visite krijgen. Nico, Miranda, Kim en Lars zijn vandaag geland in New York en kwamen bij ons eten. Terwijl ik het eten ging maken ging Maria nog met Rob naar een speciale boekenwinkel hier vlakbij waar haar favoriete regisseur altijd komt. Maar Maria had ook een soort Simon effect. Deze boekenwinkel was wel van dezelfde eigenaar, maar die Maria zocht blijkt in Manhattan te zitten, zo jammer ook voor Maria! Onderweg werd ze heel veel aangestaard door mensen vanwege de blauwe plekken op haar benen die met het uur intenser blauw en groter worden. En toen was de familie Langedijk er, hoe bijzonder om elkaar zo ver weg van huis te ontmoeten. We hebben gezellig gegeten en daarna gingen wij op tijd weer weg, doodmoe van de hele dag reizen, wij vonden het al heel dapper dat ze dit nog ondernamen. En nu zijn we aan het voorbereiden voor morgen. We gaan dan onze huurauto ophalen en verlaten New York op weg naar Washington DC. We zijn benieuwd! Met Maria gaat het overigens goed, haar benen en elleboog zien er alleen niet uit!