22.713 stappen - Reisverslag uit Manhattan, Verenigde Staten van Rob Groot - WaarBenJij.nu 22.713 stappen - Reisverslag uit Manhattan, Verenigde Staten van Rob Groot - WaarBenJij.nu

22.713 stappen

Blijf op de hoogte en volg Rob

25 Juli 2018 | Verenigde Staten, Manhattan

De meeste van ons werden vandaag wat later wakker gelukkig, maar nog steeds vroeger dan een door de weekse werkdag. Na een ontbijt met gebakken eieren zijn we weer op pad gegaan. Met de metro naar het Metropolitan Museum of Art, een van de grootste en belangrijkste kunstmuseums in de wereld. En dat was te zien, prachtig gebouw en heel veel hele mooie kunst van over de hele wereld. Rembrand en Van Gogh, maar ook Monet en Renoir, Griekse vaasschildering en delen van een Egyptische piramide, marmeren beelden van Griekse helden en een selectie van de mooiste creaties van een modeshow van de grootste ontwerpers ter wereld. Het was indrukwekkend allemaal. Een heel mooi moment was toen ik met Floris in de Griekse zaal rondliep en we tegen een Griekse zuil aanliepen. Floris zei:" dat is volgens mij de zuil van de tempel van Artemis" En ja hoor hij had nog gelijk ook, zag hij aan de decoratie bovenop de zuil, heeft hij moeten leren bij Grieks. Wat weten ze toch veel. Toen het inmiddels een uur of een was hebben we in het museumcafe geluncht en daarna zijn we met de metro naar Times Square gegaan omdat we naar Rockefeller wilden voor de top of the rock. We stapten echter uit op Union Square, foutje van mij. Een stukje uit de richting ook. Plan gewijzigd en toen hebben we ons opgesplitst. Rob is met de jongens al lopend richting Rockefeller gegaan en ik ben met Maria naar Hells Kitchen gegaan. Deze wijk staat bekend om zijn kunstnaars, filmmakers, schrijvers en andere creatieve lui. We hebben veel rondgelopen daar, een hele andere wijk dan de drukte rond Union Square. Rob heeft met de jongens nog wat winkels bezocht en Jacob en Simon hebben met een straatschaker een potje schaken gespeeld. Uiteindelijk bleken we omgeveer tegelijk bij Rockefeller aan te komen, maar helaas, kaarten moet je reserveren en we zouden pas 's avonds terecht kunnen. Daarom plan weer gewijzigd en naar het Centraal Sation gelopen. Aan de buitenkant niet te herkennen, er is een hele wijk overheen gebouwd, maar binnen in de centrale hal indrukwekkend mooi, groot en een wirwar van mensen. Daarna nog op naar de New York Public Libary. Maar de navigatie van Rob ging niet helemaal goed en in eerste instantie stonden we bij de verkeerde bieb, dus weer terug en op naar de goeie bieb. Daarbij moet je wel bedenken dat het al begin van de avond was, er al duizenden stappen in de benen zaten en niet iedereen meer gecharmeerd was van dit plan. Maar toch gehaald en ook dit gebouw de moeite waard. Helemaal bovenin is de bekende grote leeszaal die je ook vaak in films ziet. Een medewerkster legde ons uit dat dit gebouw rust op 7 verdiepingen met boeken. Als je een boek wilt lezen dan kan je dat op een briefje aanvragen, dat briefje stopt een medewerker dan in een kokertje. Dat kokertje gaat in een buizensysteem naar de juiste verdieping waar het boek staat en de medewerker daar zorgt met een soort treintje dat het boek in de leeszaal komt. Dat treintje is er nog steeds, de buizenpost is inmiddels vervangen door email. De Nederlandse architect Francine Houben is gevraagd om de bibliotheek te restaureren. Wij konden niet ontdekken wat er gerestaureerd moet worden, hij is prachtig zo. En toen was het al half acht en gingen we eindelijk met de metro terug naar ons appartement. Nog even snel wat boodschappen doen en toen heeft Simon nog een heerlijke pastasalade gemaakt. En iedereen uitgeteld op de bank. Morgen willen we fietsen huren en gaan fietsen over de Brooklynbridge maar de weersvoorspellingen zijn niet goed, dus even kijken of dat gaat lukken.

• 25 Juli 2018 - 09:43

Gr.pama:

Het was een goed gevulde dag met veel indrukken.
    S'avonds allemaal met de benen omhoog na al die kilometers.