Manhattan - Reisverslag uit Manhattan, Verenigde Staten van Rob Groot - WaarBenJij.nu Manhattan - Reisverslag uit Manhattan, Verenigde Staten van Rob Groot - WaarBenJij.nu

Manhattan

Blijf op de hoogte en volg Rob

24 Juli 2018 | Verenigde Staten, Manhattan

En ja hoor, de eersten waren al wakker om 3.00 uur, een enkele gelukkige pas om 6.00 uur en toen was er ook al een een blokje om. Lang leven de jetlag en die kwamen we vandaag nog vaker tegen. Al vroeg zijn we richting Williamsbridge gelopen en over deze brug heen naar Manhattan. En dan zie je zo vroeg al joggers over die brug rennen, een hele klus. Het was mooi op de brug, mooie uitzichten op Manhattan en Brooklyn. Eenmaal in Manhattan aangekomen zijn we met de metro verder gegaan. Eerst een uitzoekerij voor de kaartjes in de snikhete ondergrondse en daarna gelukkig verkoeling in de metro. We waren op weg naar het Guggenheimmuseum. Op zich niet iets waar je als eerste aan denkt als je voor het eerst door New York loopt, maar we werden geplaagd door regenbuien dus dan is binnen wel handig. Het was ook al snel duidelijk dat we niet goed voorbereid op pad zijn gegaan. Jacob en Simon hadden slippers aan, Simon had binnen notime een flinke blaar en beide heren hadden volgespatte achterbenen en broek door het opspatten van het straatvuil van New York door de regen. Op weg naar het Guggenheim zijn we een klein stukje door Cental Park gegaan. Het Guggenheim museum was niet helemaal ons ding. Geheel ingericht met menselijke sculpturen en tekeningen van Giacometti. Beetje veel van hetzelfde. Maar ook nog een tijdelijke expositie van een paar Japanners met gekke filmpjes en ingerichte zalen, was wel leuk om te zien. Het gebouw daarentegen was wel bijzonder, je liep in een draaiende beweging omhoog langs alle kunst. Goed te zien op de foto. Na het museum gingen we lopend richting Times Square, wat nog een hele onderneming was met jetlag in de benen en blaren op je voeten. Een heel stuk door Central Parks gelopen en toen bij de grote winkelstraten uitgekomen. Daar zagen we als eerste de Trumptower waar aan de overkant van de weg een man stond de demonsteren met borden vol leuzen dat de meerderheid van de Amerikanen de clown Trump niet als president willen hebben. Er werden veel foto's van hem gemaakt. Daarna in de Tommy Hilfiger shop beland waar Simon een mooi shirt heeft gescoord. En na een aantal drink- en eetpauzes dan toch eindelijk Times Square bereikt, wat een gekkenhuis! En dan nog drie kwartier bezig zijn met uitzoeken welke hop of/hop on bus we moeten hebben en waar de kaartjes te koop zijn. Maar uiteindelijk zaten we dan toch bovenop die bus wat een genot was na al dat lopen. We hadden een live gids, grappige man die veel verteld heeft over downtown Manhattan en we hebben veel gezien: Empire State Building, Chrysler tower, Wallstreet, Broadway, een glimp van het vrijheidsbeeld en de Brooklynbridge en we weten welke sterren er allemaal wonen en hoe duur het is om een eenkamerappartement te huren (5.000-6.000 huur per maand). Aan het einde van de middag zijn we met de metro weer terug gegaan naar onze stek en heeft Maria heerlijk gekookt. En nu zitten we om 20.45 uitgeteld op de bank. En schrijf ik dit verslag voor de tweede keer omdat er de eerste keer maar een paar regels zijn doorgekomen, grrr.